دليل تركيا
دليل الشركات - أخبار تركيا - سياحة وسفر - فرص عمل - العلاج والتجميل

نجاح عملية زرع خلايا جذعية بشرية في النخاع الشوكي لعلاج الشلل

233

نجاح عملية زرع خلايا جذعية بشرية في النخاع الشوكي لعلاج الشلل 

أعلنت جامعة يابانية ، أنها نجحت في زرع خلايا جذعية بشرية في مريض لعلاجه من إصابة حادّة في النخاع الشوكي، وهي المرة الأولى في العالم التي تُطبّق فيها هذه التقنية الجديدة على تلك الحالة المرضية المسببة للشلل.

نجاح عملية زرع خلايا جذعية بشرية في النخاع الشوكي
نجاح عملية زرع خلايا جذعية بشرية في النخاع الشوكي لعلاج الشلل 

وزُرعت للمريض خلايا عصبية وخلايا سَلفية مشتقة من الخلايا الجذعية المستحثة المتعددة القدرات (iPS).

وتؤخذ خلايا IPS من الخلايا البالغة، وتعاد برمجتها وراثيًّا لتتكاثر في أي جنس من الخلايا اعتمادًا على مكان زرعها في الجسم. وحازت هذه التقنية جائزة نوبل للطب عام 2012 ومنحت للباحثة اليابانية (شينيا ياماناكا).

وفي الشهر الماضي، زرع باحثون في جامعة (كيو) في طوكيو مليونين من هذه الخلايا لأول مريض، بعدما أُجريت تجارب سريرية على حيوانات صغيرة للتحقق من أن هذه الكمية لا تؤثر على السلامة.

وأوضحت الجامعة في بيانها أن الهدف الأساسي لهذه الدراسة السريرية هو تأكيد سلامة استخدام طريقة العلاج هذه، حتى لو كان من الممكن أن تكون فاعلة علاجيًّا.

أما الهدف الثانوي فهو التحقق مما إذا كانت هذه الطريقة تؤدي في النهاية إلى التقدم من حيث الوظائف العصبية ونوعية حياة المرضى.

وستتولى لجنة مستقلة من الخبراء تقييم البيانات من المريض الأول للتحقق مما إذا كان من الممكن أن تعاود قرابة أبريل/ نيسان المقبل التجربة السريرية التي ستشمل أربعة مرضى.

وسبق أن أجريت  تجارب سريرية أخرى على استخدام هذا النوع من خلايا iPS في أمراض مختلفة، كمرض باركنسون، والضمور البقعي المرتبط بالعمر (AMD) وهو مرض يصيب العين.

Researchers at Tokyo's Keio University want to study whether induced pluripotent stem (iPS) cells can be used to treat the injuries Behrouz MEHRI AFP/File
Researchers at Tokyo’s Keio University want to study whether induced pluripotent stem (iPS) cells can be used to treat the injuries Behrouz MEHRI AFP/File

Japan team carries out world-first spinal cord stem cell trial

A Japanese university said Friday it has successfully transplanted stem cells into a patient with a spinal cord injury, in the first clinical trial of its kind.

They can then be prompted to mature into different kinds of cells, with the Keio University study using iPS-derived cells of the neural stem.

The first step in the trial involved implanting more than two million iPS-derived cells into a patient’s spinal cord in an operation last month.

“This is definitely a huge step forward,” Masaya Nakamura, a Keio University professor who heads the research, told reporters.

But there remains “lots of work to be done” before the treatment can be put to use, he added.

The initial stage of the study aims to confirm the safety of the transplant method, the researchers said.

The patient will be monitored by an independent committee for up to three months to decide whether the study can safely continue and others can receive transplants.

The team also hopes to see whether the stem cell implants will improve neurological function and quality of life.

The university received government approval for the trial in 2019, but recruitment was temporarily put on hold because of the Covid-19 pandemic.

Details of the patients remain confidential, but the team is focusing on people who were injured 14-28 days before the operation.

The number of cells implanted was determined after safety experiments in animals, and the researchers cautioned that while they will be monitoring for therapeutic effects, the study’s main goal is to study the safety of injecting the cells.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

محادثة واتسأب مباشرة
هل تريد المساعدة؟
مرحباً ...
هل تريد المساعدة؟
تواصل معنا مباشرة عبر الواتسأب.